Jak większość dzieci uczy się czytać

Między czwartym a dziewiątym rokiem życia dziecko będzie musiało opanować około 100 reguł fonicznych, nauczyć się rozpoznawać 3 000 słów jednym spojrzeniem i rozwijać komfortowe tempo czytania zbliżające się do 100 słów na minutę. Musi nauczyć się łączyć słowa na kartce z pół tuzinem potknięć zwanych interpunkcją w coś, co w jego umyśle nadaje sens. (Paul Kropp, 1996)

Wschodząca umiejętność czytania i pisania

Wschodząca umiejętność czytania i pisania opisuje stopniowy, ciągły proces nauki rozumienia i używania języka, który rozpoczyna się w momencie urodzenia i trwa przez wczesne lata dzieciństwa (tj. do ósmego roku życia). W tym okresie dzieci najpierw uczą się używać ustnych form języka (słuchanie i mówienie), a następnie zaczynają poznawać i rozumieć formy pisane (czytanie i pisanie).

Słuchanie i mówienie

Wschodząca umiejętność czytania i pisania zaczyna się w niemowlęctwie, gdy rodzic podnosi dziecko, patrzy mu w oczy i mówi do niego delikatnie. Trudno uwierzyć, że ta swobodna, spontaniczna aktywność prowadzi do rozwoju umiejętności językowych. Ta przyjemna interakcja pomaga dziecku dowiedzieć się o dawaniu i braniu rozmowy oraz o przyjemnościach płynących z komunikowania się z innymi ludźmi.

Małe dzieci nadal rozwijają umiejętności słuchania i mówienia, przekazując swoje potrzeby i pragnienia za pomocą dźwięków i gestów, bełkocząc do siebie i do innych, wypowiadając pierwsze słowa i szybko dodając nowe słowa do swojego słownika. Większość dzieci, które od urodzenia są otoczone przez język, mówi płynnie do trzech lat, niezależnie od inteligencji i bez świadomego wysiłku.

Każdy z 6.000 języków na świecie używa innego asortymentu fonemów, charakterystycznych dźwięków używanych do tworzenia słów. Kiedy dorośli słyszą inny język, mogą nie zauważyć różnic w brzmieniu fonemów, które nie są używane w ich własnym języku. Dzieci rodzą się z umiejętnością rozróżniania tych różnic. Ich bełkot zawiera o wiele więcej dźwięków niż te używane w ich języku ojczystym. W wieku około 6-10 miesięcy dzieci zaczynają ignorować fony, które nie są używane w ich języku ojczystym. Bełkotają tylko dźwięki wydawane przez osoby, które najczęściej z nimi rozmawiają.

Podczas pierwszego roku życia dzieci słyszą mowę jako serię wyraźnych, ale pozbawionych znaczenia słów. W wieku 1 lat większość dzieci zaczyna łączyć słowa ze znaczeniem. Rozumieją nazwy używane do oznaczania znanych przedmiotów, części ciała, zwierząt i ludzi. Na tym etapie dzieci upraszczają proces uczenia się tych etykiet, przyjmując trzy podstawowe założenia:

W miarę jak dzieci rozwijają swoje umiejętności językowe, rezygnują z tych założeń i uczą się nowych słów i znaczeń. Od tego momentu dzieci szybko rozwijają swoje umiejętności językowe. Oto typowa sekwencja:

Czytanie i pisanie

W tym samym czasie, gdy nabywają one umiejętności słuchania i mówienia, małe dzieci uczą się czytać i pisać.

W domu i w placówce opiekuńczo-wychowawczej, Head Start lub w szkole, słuchają ulubionych historii i opowiadają je na własną rękę, bawią się klockami alfabetu, wskazują logo na znaku ulubionej restauracji, rysują obrazki, bazgrają i piszą litery i słowa, a także obserwują, jak dorośli czytają i piszą dla przyjemności i do wykonania pracy.

Małe dzieci dokonują wielu odkryć językowych podczas zabawy, odkrywania i interakcji z innymi. Umiejętności językowe są podstawowymi drogami rozwoju poznawczego, ponieważ pozwalają dzieciom rozmawiać o swoich doświadczeniach i odkryciach. Dzieci uczą się słów używanych do opisywania takich pojęć, jak góra i dół, oraz słów, które pozwalają im mówić o przeszłych i przyszłych wydarzeniach.

Wiele doświadczeń związanych z zabawą wspiera pojawiające się u dzieci umiejętności czytania i pisania. Sortowanie, dopasowanie, klasyfikowanie i sekwencjonowanie materiałów, takich jak koraliki, pudełko z przyciskami lub zestaw kolorowych kostek, przyczynia się do rozwoju umiejętności czytania i pisania u dzieci. Zwijanie pajacyka i granie na palcach pomaga dzieciom wzmocnić i poprawić koordynację małych mięśni dłoni i palców. Wykorzystują one te mięśnie do kontrolowania narzędzi do pisania, takich jak kredki, markery i pędzle.

W miarę jak ich umiejętności językowe rosną, małe dzieci opowiadają historie, identyfikują słowa drukowane, takie jak ich imiona, zapisują swoje imiona na obrazach i tworach oraz włączają pisanie do swojej zabawy w wiarę.Po wysłuchaniu opowieści, opowiadają o ludziach, uczuciach, miejscach, rzeczach i wydarzeniach z książki i porównują je do własnych doświadczeń.

Umiejętności czytania i pisania rozwijają się razem. Dzieci uczą się pisać, widząc, w jaki sposób druk w ich domach, klasach i społecznościach dostarcza informacji. Obserwują i uczą się, jak dorośli piszą, aby zrobić listę, korespondować z przyjacielem lub układać krzyżówki. Uczą się również, jak pisać własne teksty.

Poniższy wykres przedstawia przykładowe zajęcia, w które angażują się dzieci w wieku przedszkolnym i przedszkolnym oraz opisuje, jak są one związane z czytaniem i pisaniem.

Nauka czytania z inter-esse.pl