Edukacja w Szwecji

Jakość szwedzkiej edukacji była przedmiotem ożywionej debaty w ciągu ostatniej dekady, w związku ze spadkiem wyników szwedzkich studentów w porównaniach międzynarodowych. Szwecja podjęła działania na rzecz poprawy wyników i podniesienia statusu zawodu nauczyciela w celu uzyskania długoterminowych korzyści.

Międzynarodowe badania, takie jak Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) i Trendy w Międzynarodowych Badaniach Matematycznych i Naukowych (TIMSS), wskazują na pogarszające się wyniki szwedzkich dzieci w ostatnich latach.

Ostatnio, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), która stoi za oceną PISA, śledziła tendencje z maja 2015 r., dokonując szczegółowego przeglądu jakości edukacji w Szwecji.

Badanie, przeprowadzone na wniosek rządu szwedzkiego, potwierdza, że Szwecja musi poprawić jakość kształcenia, a w szczególności podnieść poziom osiągnięć uczniów w zakresie czytania, matematyki i nauk ścisłych. Można to postrzegać w świetle faktu, że Szwecja zainwestowała większą część swojego PKB w edukację (6,8 procent) w porównaniu ze średnią OECD (5,6 procent) w 2014 roku.

Ostatnie reformy

Znaczenie badań PISA zostało zakwestionowane przez edukatorów i decydentów politycznych zarówno w Szwecji, jak i za granicą. Krytycy znormalizowanych testów twierdzą, że badania zbytnio koncentrują się na matematyce i naukach ścisłych, i w sumie wykluczają obszary edukacji, które stymulują rozwój osobisty, moralność i kreatywność.

Niemniej jednak, podczas gdy dyskusja pomiędzy krytykami i obrońcami PISA trwa nadal, rząd szwedzki poszukuje sposobów poprawy systemu edukacji. Dotyczy to w szczególności sąsiadów – Finlandii, ale także Korei Południowej, gdzie wynagrodzenia nauczycieli są wyższe, oraz Holandii, gdzie klasy są zazwyczaj mniejsze.

W ciągu ostatnich kilku lat przeprowadzono szereg reform mających na celu poprawę wyników uczniów i podniesienie statusu zawodu nauczyciela:

Nowa ustawa o szkolnictwie

Nowa szwedzka ustawa o edukacji z 2011 r. zawiera podstawowe zasady i przepisy dotyczące kształcenia obowiązkowego i ustawicznego, przedszkola, roku szkolnego, opieki pozaszkolnej i kształcenia dorosłych. Promuje większy nadzór, wolność wyboru oraz bezpieczeństwo i ochronę studentów.

Nowe programy nauczania

Z dniem 1 lipca 2011 r. weszły w życie nowe skonsolidowane programy nauczania dla szkół obowiązkowych dla wszystkich uczniów, szkół Lapończyków, szkół specjalnych i gimnazjów. Programy nauczania zawierają nowe cele ogólne, wytyczne i programy nauczania. Program nauczania przedszkolnego zawiera wyraźniejsze cele rozwoju językowego i komunikacyjnego dzieci oraz nauki i technologii. Obowiązkowe krajowe testy przedmiotowe odbywają się w klasach 3, 6 i 9 szkoły obowiązkowej w celu oceny postępów uczniów. Istnieją również nowe wymagania kwalifikacyjne dla obszarów, w tym dla szkół średnich II stopnia.

Nowy system klasyfikacji

Stary szwedzki system z czterema klasami od Pass with Special Distinction (MVG) do Did Not Pass (IG) został zastąpiony w 2011 roku nową skalą ocen z sześcioma klasami od A do F. Od A do E przechodzą oceny, z F jako oceną niedostateczną. Klasyfikacja rozpoczyna się w roku 6. Nowy system oceniania jest bardzo podobny do Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS), standardowego systemu oceniania szkolnictwa wyższego w Europie.

Certyfikacja nauczycieli

Od 1 grudnia 2013 r. wymagane są certyfikaty zawodowe dla nauczycieli szkolnych i przedszkolnych zatrudnionych na podstawie umów na czas nieokreślony. Decyzja ta, będąca kamieniem milowym w szwedzkiej polityce edukacyjnej, ma na celu podniesienie statusu zawodu nauczyciela, wsparcie rozwoju zawodowego, a tym samym podniesienie jakości kształcenia.