6 wskazówek, jak zarządzać stresem podczas egzaminu

Trochę stresu może być dobry, jeśli chodzi o egzaminy – może dać Ci adrenalinę, aby Cię przez to przeprowadzić. Zbyt wiele jednak powoduje uczucie wyczerpania, co może negatywnie wpłynąć na wydajność w ciągu dnia. Jeśli masz problemy z zachowaniem spokoju w obliczu zbliżających się ocen, nie martw się, istnieje wiele sposobów, aby ograniczyć niepokój związany z egzaminem.

1. Mieć plan

Zamiast panikować nad tym, ile trzeba się nauczyć lub, co gorsza, siędząc w nocy bez snu, usiądź z dużym wyprzedzeniem i stwórz tygodniowy plan studiów. To pomoże Ci poczuć się pod kontrolą i utrzymać swój niepokój w ryzach. Podziel każdą jednostkę na łatwe do zarządzania kawałki i ustaw sobie okresy nauki do godziny z 5-10-minutowymi przerwami pomiędzy nimi. Studiowanie w krótkich seriach, takich jak ta, pomoże Ci zachować koncentrację i zwiększy Twoją zdolność do zachowania informacji.

2. Jedz odpowiednie jedzenie

Słodkie przekąski i kofeina często idą w parze z nauką. Jednak spożywanie tego typu żywności, kiedy już czujesz się zestresowany, jest dużym błędem. Nie tylko mogą one zwiększyć objawy lęku, ale również mogą prowadzić do załamań energetycznych. Zamiast tego, wybierz mieszankę owoców, warzyw, białek, tłuszczów oleistych i węglowodanów złożonych, aby wzmocnić funkcje mózgu, takie jak pamięć i koncentracja.

3. Zachowaj aktywność

Choć może to być kuszące, aby pominąć siłownię na rzecz kanapy w czasie przerwy, może to nie być w najlepszym pomysłem. Regularna aktywność fizyczna to świetny sposób na wypocenie stresu. Ćwiczenie, niezależnie od tego, czy chodzi o bieganie, grę w koszykówkę, czy też uprawianie surfingu, nie tylko dotlenia mózg i poprawia wydajność, ale także stymuluje uwalnianie endorfin, co zwiększa ogólne poczucie dobrego samopoczucia i zmniejsza napięcie w organizmie.

4. Dotrzyj do swoich rówieśników

Jeśli czujesz się zestresowany na egzaminach, możesz zagwarantować, że Twoi koledzy z kursu też są. Zamiast cierpieć samotnie, skontaktuj się z nimi osobiście lub za pośrednictwem grupy lub forum internetowego. Ten rodzaj wsparcia emocjonalnego może pomóc złagodzić Twoje obawy i zmotywować Cię do działania. Możesz nawet zorganizować grupowe sesje naukowe. Dzielenie się technikami weryfikacji i materiałami oraz testowanie się nawzajem na poprzednich pytaniach egzaminacyjnych może pomóc w zrozumieniu złożonych tematów i zwiększyć Twoją pewność siebie w okresie poprzedzającym egzamin.

5. Złapać trochę snu

Sen jest nie tylko dobrym buforem stresu, może również poprawić koncentrację i zdolność koncentracji. Więc, zapomnij o uczeniu się całe noce i staraj się spać co najmniej osiem godzin w ciągu każdej nocy Drzemki podczas nauki mogą również pomóc odświeżyć i zrelaksować ciało oraz poprawić funkcje poznawcze, dając Twojemu mózgowi szansę na konsolidację teorii, liczb i równań, których właśnie się nauczyłeś.

6. Uważajcie na siebie

Z perspektywą zbliżającego się kolejnego egzaminu, trudno jest zachować spokój i koncentrację. Wyścig z nauką może wydawać się niemożliwy do opanowania, ale wdrożenie pewnych prostych technik relaksacyjnych, takich jak oddychanie, może pomóc. Pobierz jedną z wielu dostępnych, przemyślanych aplikacji i spróbuj się zrelaksować. Niewielkie planowanie, samoopieka i kilka prostych technik zarządzania stresem pomoże Ci w tym.